A BCAA egy olyan aminosav, ami fontos szerepet játszik a fehérjék felépítésében, a fehérjék építőköveinek is nevezik őket.
A fehérjék pedig 20 féle aminosavból épülnek fel. Ezek között vannak esszenciális (nélkülözhetetlen) aminosavak, amelyeket a szervezetünk nem képes előállítani, csak táplálkozással és táplálék kiegészítők vagy sportitalok bevitelével tudjuk őket a szervezetbe juttatni. Az aminosavak között vannak nem esszenciális aminosavak is, amelyeket szervezetünk is képes előállítani.
A fehérje tehát egy olyan energiát adó tápanyag, ami mindenki számára nélkülözhetetlen. Az emberi szövetek növekedése és megfelelő működése enélkül elképzelhetetlen. Különösen igaz ez akkor, ha valaki sportol, hiszen a sportolók nagyobb izomtömeggel rendelkeznek, és sokkal inzenzívebb mozgást végeznek, mint azok, akik nem edzenek. 

 

BCAA a szükséges energiaforrás

 

A BCAA-t (branched-chain-amino acids) magyarul elágazó láncú aminosavnak nevezik. A nevét szétágazó kémiai szerkezetéből kifolyólag kapta, és 3 esszenciális aminosavat tartalmaz: leucint, izoleucint és valint. Ezt a három aminosavat az teszi különlegessé, hogy nem a májban bomlanak le, hanem közvetlenül az aktív izmokban. Emiatt rögtön be is tudnak épülni az izomzatba, és ott azonnali energiaforrássá válhatnak. BCAA alkotja az izomszövetünk 35%-át, a fehérjék fontos alkotóelemei, és jelentős izomlebomlást gátló (antikatabolikus) és izomépítő (anabolikus) hatásuk van. 

BCAA_molekulák

 

Megelőzi az izomveszteséget

 

Az izomfehérjék körforgásszerűen lebomlanak és újraépülnek a szervezetünkben. A fehérje lebomlásának és szintézisének egyensúlyát fehérjepótlással tudjuk fenntartani. Amikor több izomfehérje bomlik le mint amennyi beépül, akkor izomveszteségről beszélünk.
Mivel BCAA alkotja az izomszövet nagy részét, intenzív edzések során ez az a készlet , amihez a szervezet előszeretettel nyúl, amikor energiára van szüksége. Edzések alatt a szervezet az izmok BCAA tartalmát hasznosítja, hogy a szükséges energiát biztosítani tudja.
Ha nem pótoljuk edzés előtt a BCAA készleteinket, hiány fog fellépni, mert a szervezetünk az izomszövetekben található BCAA-t fogja felhasználni. Ez könnyen vezethet izomveszteséghez. Egy edzés során pedig sok minden lehet célunk, de az izomveszteség biztosan nem.

 

Segít az izomépítésben

 

A BCAA nem csupán az izomveszteség meggátolásában játszik szerepet, de kifejezetten elősegíti az izomtömeg építését is. Ezért a BCAA leucin nevű alkotóeleme felel, aminek anabolikus, azaz izomépítő hatása a fehérje szintézist segíti. A BCAA közvetlenül az izomzatban szívódik fel és bomlik le, ezzel segítve az izomtömeg növekedését. 

BCAA_izomépítés

 

Energetizál és csökkenti a fáradtságérzetet

 

Mindannyian megtapasztaljuk a fáradtságérzetet edzések közben. Azt, hogy ez mikor következik be számos tényező befolyásolja. Például az edzés intenzitása, a hossza, a környezeti tényezők, edzettségünk és táplálkozásunk.

A fehérje maga energiaforrásként funkcionál a szervezetünkben, ezért, ha ebből nincs elég készleten, fáradékonynak, kimerültnek érezhetjük magunkat. Ez természetesen hatással van a sportteljesítményünkre is. Az edzés alatt, mikor szervezetünk felhasználja a saját energiakészleteit, az agyunk olyan aminosavakat bocsát ki, amelyek aktivizálják a szerotonin hormont. Ez a hormon, ami fáradtságérzetet kelt bennünk, azaz arra ösztökél minket, hogy abbahagyjuk az intenzív fizikai tevékenységünket. 

 Ha viszont BCAA, azon belül is leucin kerül a szervezetünkbe edzés előtt, azt a folyamatot meggátolja, tehát  csökkenti vagy késlelteti a fáradtságérzetet. A BCAA csökkenti a szerotonin szintet, ezáltal éberséget okoz és segít a koncentrációban az edzés alatt.

 

Csökkenti az izomfájdalmakat

 

Nem ritka, hogy az edzéseket követően izomfájdalmakkal küszködünk. Különösen, ha most kezdtünk el rendszeresen edzeni. Ez a fájdalom rendszerint 12 vagy 16 órával az edzés után jelentkezik, és nem ritka, hogy 72 óráig is eltart.

Számos tanulmány bizonyítja, hogy a BCAA csökkenti az izomsérüléseket, ezáltal az izomfájdalmakat is. BCAA szedése edzéseket követően pedig  csökkenti a regeneráció idejét is.

 

Segít a zsírégetésben

 

BCAA segít, hogy az edzések és a diéta okozta súlyveszteség a zsírból realizálódjon és ne az izomzatból. Jótékony hatása van az anyagcserére, és fokozza a zsírvesztést. A BCAA-ban található leucin hatására fokozódik a leptin termelés, miáltal az éhségérzet csökken, és stabilizálódik a vércukorszint kalóriaszegény étkezés esetén is.

BCAA és L-Glutamin együtt

 

Az L-Glutamin egy olyan aminosav, amit a szervezetünk is képes előállítani, de bizonyos esetekben javasolt a glutamin pótlása táplálékkiegészítőkkel vagy Absolute Live Sportitallal. Az L-Glutamin igazán értékes kiegészítője lehet a BCAA-nak, ha az a célunk, hogy megtartsuk az izomzatot, amiért edzések alatt keményen megdolgoztunk. A glutamin kulcs szerepet játszik a fehérje metabolizmusban, gátolja az izomveszteséget, növeli a test saját növekedési hormon termelését, ezért az izomfehérjeszint megnövekedik tőle. Jótékony hatással van az immunrendszer erősítésére, a Glutamin az immunrendszer elsődleges energiaforrása.
Láthatjuk, hogy a két aminosav egymást támogatja, ezért olyan népszerű Absolute Live BCAA + L-Glutamin sportitala, ami különlegesen finom íze miatt is nagy kedvence a testépítőknek, vagy egyéb inztenzív edzések kedvelőinek.

Absolute_Live_BCAA